Normen en waarden

Wij benaderen kinderen met respect en leren kinderen respect te hebben voor anderen en zichzelf. Ieder kind is uniek en vraagt een eigen benadering. Respect voor de eigenheid van ieder kind staat centraal omdat het een basis schept voor zelfvertrouwen. Het is een basisrecht van kinderen om gezien, gehoord, gekend en begrepen te worden.

 

Respect

  1. Wij vinden individuele aandacht en voldoende persoonlijk contact tussen kind en leidster heel belangrijk. Op deze manier kan een leidster een kind goed leren kennen en aansluiten op het ontwikkelingsniveau en het tempo van ieder afzonderlijk kind.
  2. Leidsters stellen zich ontvankelijk op. Een baby uit zich anders dan een peuter en vraagt iets anders van de communicatie vaardigheden van de leidster. Voor alle kinderen in alle leeftijden geldt dat we interesse tonen in het kind en het graag willen begrijpen.
  3. We vinden dat kinderen hun grenzen mogen aangeven. Een kind dat perse niet wil eten of drinken zal nooit door ons gedwongen worden, een baby die niet wil slapen wordt uit bed gehaald. Eet en drink en slaapgedrag wordt altijd met ouders besproken.
  4. In het spel met elkaar worden kinderen zich bewust van zichzelf en hun identiteit. We proberen in het samen spelen een sfeer van competitie te voorkomen en prijzen ieder kind afzonderlijk om wat het kan, zodat ieder zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt in het samenzijn met anderen.
  5. We accepteren dat ieder kind anders kan reageren op aangeboden activiteiten. Het ene kind zal enthousiast ergens aan beginnen, het andere heeft meer aanmoediging nodig of laat helemaal verstek gaan. We stimuleren een kind om deel te nemen aan een activiteit, maar dwingen dit nooit af.
  6. We nemen kinderen serieus in hun emoties. Afscheid nemen, zich alleen voelen, angst voor een spel, maar ook uitgelaten reageren op een feestelijke gebeurtenis of een leuk vooruitzicht; we zijn alert op voorkomende emoties bij kinderen en benoemen ze. Hierin laten we ons sturen door de reactie van het kind. Niet ieder kind vindt het fijn getroost te worden, niet elk kind is zijn boosheid zo vergeten.
  7. Wij respecteren de behoefte aan privacy van sommige kinderen. Kinderen kunnen verschillen in hun behoefte aan rust en actie, aan betrokkenheid en afstand. Groepsruimte zijn zo ingericht dat er voor alle verschillende behoeftes letterlijk een plek is.
  8. We leggen een kind geen rol op maar accepteren de stemming waarin het is en houden in de gaten of het kind zich hier wel prettig bij

 

De Sprookjesboom biedt de kinderen (als de ouders hier voor kiezen) iedere dag een warme maaltijd aan. De warme maaltijd wordt door ons zelf bereid.Lees meer
Het pedagogisch doel van De Sprookjesboom is eraan bij te dragen dat kinderen zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige mensen die hun…Lees meer
De Sprookjesboom biedt kinderen veiligheid en geborgenheid. Kinderen hebben een sfeer van geborgenheid nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Lees meer
Gratis inschrijven

We hebben nog enkele plekken beschikbaar!

Schrijf uw kind binnen 5 minuten in.
Gratis inschrijven

Nieuws

  • bg-sprookjesboom

We hebben een nieuwe naam!!

Na 23 jaar met trots Kinderopvang Nijntje te heten moesten we onze bedrijfsnaam wijzigen van […]

  • IMG-20150217-WA0006

Carnaval!!

Wij hebben dit jaar weer Carnaval gevierd. De kinderen hebben zich verkleed en we hebben […]

  • IMG-20150105-WA0002

En weer twee peuters op zwemmen

In januari zijn zijn Gwen en Jesse begonnen met peuterzwemmen.  We wensen Jesse en Gwen veel […]